SMV Digital giver dig mulighed for at øge din virksomheds konkurrenceevne og digitale tilstedeværelse. Brug denne guide til at få et overblik over SMV Digital.
Det skal du vide når du søger en SMV Digital pulje
For danske SMV'er kan SMV Digital bedst beskrives som et offentligt finansieret skatkammer, der øger den digitalt baserede vækst. Men selvom det lyder som noget alle vil gøre brug af, er der mange virksomheder i målgruppen der ikke får udnyttet de ekstra ressourcer, der ellers er målrettet til dem.
Som aktiv SMV Digital rådgiver har jeg oplevet, at det for mange virksomheder kan være svært at finde hoved og hale i spørgsmål som “hvornår skal vi søge”, “hvilke puljer passer til os”, og “hvordan sikrer vi os, at vores ansøgning går igennem”. Derfor har vi skrevet denne guide, der forhåbentlig kan få flere SMV'er gennem processen.
Guiden gennemgår hvad du skal vide i de vigtigste hovedtræk. Læs med her for at se hvad du kaster dig ud i med en SMV Digital ansøgning.
1. Har din virksomhed adgang til SMV Digitals puljer?
De fleste SMV’er i Danmark falder inden for kriterierne for at søge SMV:Digitals puljer. Tjek selv efter i kravene nedenfor. Det projekt i søger støtte til, skal også passe med de parametre, som SMV Digital opstiller.
1.1 Din ansøgning
Din ansøgning til SMV Digital skal beskrive dit projekt, inden for rammerne af puljen. Du kan pre-udfylde din ansøgning op til 14 dage i forvejen på hjemmesiden, så der er ingen undskyldning for ikke at sidde klar når puljen går live.
Sådan vurderer SMV Digital din ansøgning
Når du arbejder med din ansøgning, skal du være ekstra opmærksom på, at det skal være tydeligt hvilken værdi projektet giver din virksomhed, og at ansøgningen skal vise,
Parametre for vurdering
SMV Digitaler skriver selv, at dit projekt vurderes ud fra følgende parametre:
Bidrager projektet til at realisere virksomhedens vækstambitioner?
Her vurderes projektet på, om du har gjort dig overvejelser omkring din virksomheds vækstambitioner og tilhørende udfordringer, samt hvordan du forventer, at projektet kan bidrage til at løse disse udfordringer.
Er projektet forankret?
Projektet vurderes på, om det er realistisk defineret med de rigtige ressourcer afsat til at det kan lade sig gøre - og om i som virksomhed har det økonomiske råderum, det nødvendige ledelsesmæssige engagement og de rette medarbejdere ansat til at projektet kan gennemføres.
Vil projektet medføre brug af ny teknologi?
Ansøgningen vurderes på, om projektet reelt involverer en, for din virksomhed, ny teknologi eller en væsentlig opgradering af allerede eksisterende teknologi, som din virksomhed anvender.
Processen når du har søgt
1.2 Krav til din virksomhed
Et Dansk CVR-nummer
Ansatte på mellem 2-249 årsværk (varierer efter pulje)
I må ikke have modtaget statsstøtte der overstiger 200.000 euro (svarende til ca. 1,5 mio. kr). i indeværende og de to foregående regnskabsår.
En maximal omsætning på 50 millioner euro, eller en balance på maksimum 43 mio. euro (I må overskride en af disse, men ikke begge)
1.3 Krav til dit projekt
Husk at sikre, at dit projekt præsenterer ny eller forbedret teknologi, og passer til puljens beskrivelse.
Digitalt og teknologisk niveau (involverer projektet en ny teknologi eller en forbedring af nuværende?)
Her vurderes din virksomhed på, om projektet reelt involverer en for din virksomhed ny teknologi eller IT eller en væsentlig opgradering af allerede eksisterende teknologi eller IT, som din virksomhed anvender. Det er altså positivt, hvis I gennem projektet enten udvikler noget nyt, eller forbedrer et eksisterende system.
Opfylder projektet puljens tema?
Enkelte af de søgbare puljer er målrettet et tema, eksempelvis grøn omstilling eller eksport. Søger I fra en sådan pulje, skal projektet naturligvis falde inden for puljens målsætninger.
2. Søg den rigtige pulje på det rigtige tidspunkt
Fordelingen af midler påbegynder så snart at en SMV Digital pulje åbner. Det vil sige, at det kan være en rigtig god idé at have ansøgningen klar når puljen åbner, da støtten til godkendte projekter vil blive fordelt på baggrund af et først-til-mølle-princip. Kommende puljer bliver annonceret i god tid, så I har rig mulighed for at forberede projektet på forhånd. Du kan følge med I hvornår SMV Digital annoncerer puljer på SMV Digitals hjemmeside, og du kan også tilmelde dig en tjeneste på siden, der sender dig mails angående åbning af puljer.
UPDATE: Det er nu også muligt at gøre sin ansøgning klar 14 dage i forvejen når man søger sin pulje! Vær opmærksom på, at du stadig skal sætte dig i kø klokken 9:01!
2.1 Din pulje skal passe til dit projekt
Når du søger, skal du sikre dig at de forskellige aktiviteter beskrevet i din ansøgning er støtteberettigede. Alt efter hvilken pulje du søger, kan dit digitale projekt dække over potentialeafklaring, implementering eller direkte investeringsstøtte. Husk at dobbelttjekke hvad særkravene til den enkelte pulje er, så I ikke søger forgæves.
2.2 Støtte til rådgivning afhænger af projektets karakter
Pr. februar 2023 begrænser SMV Digital støttebeløbet for rådgivning til “simple projekter” til 50.000 kr.
Støttepuljen på 100.000 kr. er altså “forbeholdt mere ambitiøse eller komplekse digitale projekter og projekter inden for mindre modne områder”
Støtten på 100.000 til rådgivning bliver prioriteret til større projekter, og områder som kunstig intelligens og systemintegrationer.
Følgende typer projekter kan kun søge 50.000 til rådgivning:
Digital sikkerhed
Digital markedsføring (SEO, SoMe, annoncering og lign.)
Økonomistyring (bogføring, efakturering, bilagsscanning, løn og lign) - med undtagelse af ERP-systemer eller løsninger med unikke integrationsbehov
3. Vælg en rådgiver
Er der tale om et rådgivningsprojekt, er det nu at du (senest) skal vælge en godkendt SMV-Digital rådgiver. Det kan dog være en god idé at have kontakt med mulige rådgivere inden, så man ved at man finder en rådgiver, der har afsat tid og passer til projektet. Måske kan rådgiveren også give gode råd til ansøgningen.
Man kan derfor med fordel have valgt en rådgiver tidligere i processen, og bringe rådgiveren med i ansøgningen. Har du en rådgiver i tankerne der ikke er godkendt af SMV Digital, kan du bede rådgiveren om at blive certificeret.
Du må gerne gøre brug af flere rådgivere på samme projekt, men de skal alle være godkendt af SMV Digital.
4. Søsætning af projektet og medfinansiering
Når ansøgningen godkendes er det en god idé at have en klar plan for, hvordan projektet skal gennemføres. Hav gerne aftaler med eventuelle leverandører og rådgivere klar, så I kan få underskrevet og påbegyndt projektet. Alternativt kan I finde jeres leverandør nu, hvor I ved at I har støtte til finansieringen af projektet.
SMV:Digital har I alle puljer et krav om egen medfinansiering. Denne varierer fra pulje til pulje, men som tommelfingerregel skal du selv medfinansiere rådgivning med 50%, og udvikling (puljer med investeringer i hardware og software) skal medfinansieres med 75%.
4.1 Regler for medfinansiering
I kan selv vælge, om medfinansieringen skal være i form af kontant betaling, afholdte egne timer eller en blanding af disse.
Som eksempel kan du have fået en tilskudsvoucher på 100.000 kr. fra en pulje. Ønsker du det fulde tilskudsbeløb udbetalt, skal du som minimum medfinansiere 100.000 kr. (50%).
Af de 100.000 kr. afsætter du eksempelvis timer hos en ansat designer, og dennes arbejdstimer kan indregnes som en del af medfinansieringen.
Pr. februar 2023 er timeprisen for medfinansiering ensrettet for nye projekter. Hver time sat af en af jeres medarbejdere tæller for 365 kr. i medfinansieringen. Det svarer til 274 arbejdstimer for et projekt på 100.000 kroner.
5. Afslutning af projekt og afrapportering
Når projektet afsluttes, sender du fakturaen fra din rådgiver eller leverandør til SMV Digital.
Ved afrapporteringen skal du indsende:
Underskrevet udbetalingsanmodning
Dokumentet ”afrapportering og regnskab” inkl. timeregnskab
Underskrevet ledelseserklæring
Kopi af faktura fra rådgiver
Derudover kræver SMV Digital at du sender en evaluering af projektet.
6. Bonus Tip - Send din ansøgning det øjeblik puljen åbner
SMV Digital behandler som nævnt ansøgningerne til deres puljer efter først-til-mølle-princippet. Så har du et projekt du gerne vil have skudt i gang hurtigst muligt, er det en god idé at sidde klar med ansøgningen når puljen åbner op - det sker gerne den annoncerede dato ved midnat eller klokken 9 den kommende morgen. Aflys møder omkring afleveringstidspunktet og sid klar til at aflevere, så kan du se frem til et hurtigt svar på din ansøgning.
7. Ressourcer til din ansøgning
Få overblik over de ressourcer der kan hjælpe dig med at søge.
Se SMV Digitals ansøgningsguide
Min guide skaber et overblik over det vigtigste du skal vide, men det er en god idé at gå ned i de enkelte detaljer når I gennemgår ansøgningsprocessen. Til det formål er SMV Digitals egen ansøgningsguide perfekt, da den gennemgår processen i dybden fra A til Z. Den har alle detaljer og regler med, så det kræver at holde tungen lige i munden når du gennemgår den.
Er du på bar bund med at finde en god rådgiver, kan dette værktøj være et sted at starte. Her kan du søge på forskellige parametre, og rådgiverne har skrevet lidt om sig selv derinde. Som vi skrev i punkt 3, skal du dog sørge for at sikre dig, at den rådgiver du finder har tid og kan passe på opgaven.
Puljen skal som sagt passe på dit projekt, så det er vigtigt at du søger den rigtige. På SMV Digitals egen side kan du altid se de nuværende åbne puljer, og de kommende puljer når de er annonceret. Du kan også tilmelde dig automatiske mails om, hvornår nye puljer åbner.
Rådgivningsprocessen er en vigtig del af et projekt, for det kan hurtigt koste både tid og penge hvis ikke man tager de rigtige beslutninger første gang. Jeg gennemgår hvordan en velfungerende rådgivningsproces ser ud her. Læs med for at se, hvordan du kan sikre dig et solidt fundament for dit projekt.
Jeg er direktør hos Acto, og har arbejdet med styring af software- og webprojekter siden 1997. Som iværksætter har jeg altid sat en ære i at lede projekter der giver værdi for mine kunder. Jeg tror på at vejen til succes bygger på tæt samarbejde og en fælles forståelse for hvordan vi når frem til projektets mål, og derfor har det altid været vigtigt for mig at kunne se mine kunder i øjnene.
Kontakt mig her
Jeg er altid klar på at høre om dine digitale drømme, særligt hvis du står med et spændende projekt. Kontakt mig gennem Acto her eller ring til mig direkte på + 45 22 46 80 01
Book mig til et møde
Book et møde med mig, så ser vi på sagerne i fællesskab. Mødet er ganske uforpligtende, og jeg tager det gerne over Teams.
Vi hjælper dig med at nå frem til den en løsning der løser dine problemer. Kontakt Acto i dag!
Hvorfor skal i bruge løsningen?
Kan nogle arbejdsopgaver løses nemmere, vil løsningen skabe et nyt produkt eller en genvej til at vækste på eksisterende områder? En god løsning opfylder ønsker og behov. Hvilke behov har du? Dine ansatte? Dine kunder?
Hvad skal løsningen gøre for jer?
Hvad skal din løsning kunne for at den dækker dine behov og ønsker? Hvilke funktioner er det I mangler for at opfylde jeres behov, og hvordan sikrer I en brugervenlig oplevelse for jeres medarbejdere?
Hvordan hjælper løsningen jer bedst?
Hvordan skal løsningen bygges så i er sikre på, at den løser jeres behov og ønsker på en måde der passer til jer? Her skal indtænkes budget og mål for løsningen, og I skal sikre, at det i får passer til den måde i allerede arbejder på.
Vil du høre mere?
Kontakt os for en snak om, hvordan vi kan hjælpe jer i mål med jeres næste skræddersyede webløsning.